Ons beleid

De Stichting Vrienden van de Vrije School De Kempen wil een bijdrage leveren aan het versterken van de kracht en eigenheid van de vrije scholen zoals deze onder andere tot uiting komt in de pedagogiek, het kunstzinnig onderwijs, het periode-onderwijs, bewegingsonderwijs & euritmie en het vieren van de jaarfeesten. Het bestuur wil haar bijdrage leveren middels een transparante, ordentelijke en verantwoorde werkwijze in inning en toedeling van de schenkingen, een en ander passend binnen de ANBI-regelingen. De Stichting VVS De Kempen beoogt vrije scholen voor primair onderwijs in De Kempen financieel te steunen. We werken op een transparante en objectieve wijze. Lees hier de statuten.

De ouderschenkingen worden per school geadministreerd en zijn volledig beschikbaar voor de school. De in enig schooljaar ontvangen ouderschenkingen worden in het daaropvolgende jaar als subsidie aan de school verstrekt op basis van een door de directie van de school opgesteld plan. Dit gebeurt rekening houdend met enkele randvoorwaarden:

– aftrek van beheer- en administratiekosten;
– eventuele reservering voor een specifieke bestemming;
– voldoende saldo om de subsidie verstrekking mogelijk te maken.
Na afloop van een kalenderjaar legt de directie van de school verantwoording af.

Tip: bekijk bij 'Schenken' de verantwoording over de afgelopen jaren.

Directie en medewerkers van de school worden niet op de hoogte gesteld van de schenkingen van individuele ouders. Het onderwijs, het verstrekken van materialen of het deelnemen aan schoolactiviteiten is voor iedere leerling gewaarborgd, ongeacht de hoogte van de ouderschenking.

Jaarrekening

Onderstaande links leiden naar de jaarrekeningen van de laatste zeven kalenderjaren. De jaarrekeningen zijn samengesteld uit de staat van Baten en Lasten en de Balans.​ Vanaf 2020 is ook het ANBI standaardformulier gepubliceerd.

Noot: Tot en met 2020 wordt gepubliceerd door de Stichting tot Steun, vanaf 2021 is er gepubliceerd door de Stichting VVS De Kempen.

Bestemmingsreserve

De stichting heeft per eind 2022 een bestemmingsreserve van ca € 61.000,- (vorig jaar was dit ca € 125.000,-). Met deze reserve geeft de stichting uiting aan de mogelijkheid om de door de Vrije Basisschool De Regenboog gewenste nieuwbouw financieel te ondersteunen m.b.t. het gebruik van natuurlijke materialen en specifieke inrichting op antroposofische grondslag.

In verband met de mogelijk lange termijn waarop de nieuwbouw gerealiseerd zal worden, heeft het bestuur van de Stichting VVS besloten voorrang te verlenen aan (met bestedingsplannen onderbouwde) subsidieverzoeken welke op korte termijn het vrije schoolonderwijs ondersteunen. Deze beleidslijn is in 2022 ingezet en heeft geleid tot een afname van de bestemmingsreserve.

De tweede reden voor de afname van de bestemmingsreserve in 2022 is de realisatie van een nieuw speeltoestel voor de Vrije Basisschool De Regenboog. De kosten daarvan (30.000,-) zijn in mindering gebracht op de bestemmingsreserve.